مصرف بیشتر غذاهای غنی از آنتی اکسیدان می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد

10 نوامبر2017- محققان می‌گویند مصرف منظم غذاهای غنی از آنتی اکسیدان نظیر چای، گردو و زغال اخته،  می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت  کمک کند.

 یک مطالعه‌ی فرانسوی که در مجله‌ی Diabetologia منتشر شده است، نشان می‌دهد که خطر دیابت نوع 2 در زنانی که نمره ی آنتی اکسیدان بالاتری داشتند در مقایسه با زنانی که دارای کمتری نمره بودند، 27 درصد کاهش یافته است.

 محققان به آنالیز ظرفیت آنتی اکسیدانی در 64223 زن بین سالهای 1993 تا 2008 پرداختند. آنها می‌خواستند بدانند که آیا رژیم غذایی کلی فرد با خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ارتباط دارد؟

 در ابتدای مطالعه، شرکت کنندگان پرسشنامه‌های تغذیه‌ای را تکمیل کردند، که شامل اطلاعاتی در مورد بیش از 200 نوع غذا بود. این کار به محققان کمک نمود تا ظرفیت آنتی اکسیدانی کل رژیم غذایی هر شرکت کننده را بررسی کنند. هیچ یک از زنان شرکت کننده، قبل از تحقیق به دیابت مبتلا نبودند .

در مجموع 1751 نفر در طی  15 سال دوره‌ی فالوآپ به دیابت نوع 2 مبتلا شدند. هنگامیکه ارتباط بین نمره‌ی آنتی اکسیدان و خطر ابتلا به دیابت تجزیه و تحلیل گردید، این خطر با افزایش مصرف آنتی اکسیدان‌ها رابطه‌ی معکوس داشت. به گفته‌ی نویسنده‌ی اول این مقاله Francesca Romana Mancini از موسسه‌ی ملی بهداشت و تحقیقات پزشکی فرانسه: این ارتباط حتی پس از در نظر گرفتن تمام عوامل خطر دیگر برای دیابت نظیر کشیدن سیگار، میزان تحصیلات، فشارخون بالا، سطح کلسترول بالا و سابقه‌ی خانوادگی دیابت و مهمتر از همه BMI، همچنان وجود داشت.

 غذاها و نوشیدنیهایی که بیشترین نمره‌ی آنتی اکسیدانی را دارند شامل میوه‌جات، سبزیجات، چای و شراب قرمز (مصرف به میزان متوسط) بود، قهوه از موارد آنالیز حذف شده بود زیرا ارتباط آن با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 پیش از این ثابت شده است.

 بررسی مطالعات قبلی نشان داد که برخی آنتی اکسیدانها مانند ویتامین Cو Eمی‌توانند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهند اما هنوز مکانیسم عمل آنها مشخص نشده است.

 Mancini گفت: ما می‌دانیم که این مولکولها با اثرات رادیکالهای آزاد در تخریب سلولها مقابله می‌کنند اما به نظر می‌رسد این مواد با عملکرد‌های بسیار اختصاصی‌تر، خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهند برای مثال بر حساسیت سلولها به انسولین تأثیر می گذارند که البته برای اثبات این موضوع نیاز به تحقیقات بیشتری داریم.

 افزایش میزان نمره‌ی آنتی اکسیدانی می‌تواند از طریق خوردن انواع غذاهای کم کربوهیدرات مانند توت فرنگی، فندق و سبزیجات حاصل شود. برای کسب اطلاعات بیشتر از برنامه‌ی Low Carb در سایت دیابت بریتانیا بازدید کنید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/nov/eating-more-antioxidant-rich-food-could-reduce-type-2-diabetes-risk-95772469.html